ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREElektromobilność
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych
11.01.2018r. 10:59

Sejm w czwartek przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgłoszony kilkanaście minut wcześniej wniosek PO o odrzucenie projektu w całości nie zyskał poparcia całego Sejmu.
Za ustawą zagłosowało 235 posłów, 165 było przeciw, 18 się wstrzymało.

W trakcie drugiego czytania - również w czwartek rano - poseł Zdzisław Gawlik w imieniu klubu PO zgłosił wniosek o odrzucenie projektu w całości, argumentując, że tempo prac nad nim w Sejmie było zbyt duże i pozostał szereg wątpliwości.

Wskazał, że w czasie pierwszego czytania - w środę - w połączonych komisjach infrastruktury oraz energii i skarbu odrzucono propozycję powołania podkomisji w celu dokładnego przeanalizowana proponowanych regulacji.

Głos zabrał też przedstawiciel PSL Mieczysław Kasprzak, zapowiadając, że jego klub nie poprze ustawy z tych samych powodów, które wskazała PO. "Projekt jest potrzebny, ale tempo procedowania jest nie do zaakceptowania". Rząd przyjął projekt ustawy 28 grudnia, pierwsze czytanie i skierowanie do komisji odbyło się we wtorek, a komisje zajmowały się nim w środę.

Z kolei marszałek Sejmu Marek Kuchciński zwrócił uwagę, że projekt m.in. wdraża prawo UE (dyrektywę ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych - PAP), w związku z tym nie stosuje się do niego terminów regulaminowych. Wskazał również, że rząd ostrzegał, iż niewdrożenie przepisów do 1 lutego 2018 r. grozi wysokimi karami.
Przed ostatecznym głosowaniem minister energii Krzysztof Tchórzewski oświadczył, że głosy sprzeciwu wobec projektu, uzasadniane wyłącznie dużym tempem prac, wskazują wyraźnie, że ustawa jest dobra i "niczego nie da się w niej skrytykować". Podkreślił, że ustawa była bardzo solidnie przygotowana i należała do najdłużej konsultowanych aktów.

Ustawa przewiduje system zachęt, m.in. zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV), zwolnienie ich z opłat za parkowanie, większe odpisy amortyzacyjne dla firm. Zakłada też m.in. budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych, oraz wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych, co ma pozwolić na swobodne przemieszczanie się pojazdów napędzanych tymi paliwami. Planuje się, że do końca 2020 r. powstanie 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG (sprężonego gazu).

Zakłada też możliwość tworzenia przez samorządy stref czystego transportu. Według pierwotnej wersji ME za wjazd pojazdów o tradycyjnym napędzie spalinowym gmina mogłaby pobierać opłaty w wysokości maksymalnie 30 zł dziennie. Jednak w środę komisje przyjęły zgłoszoną przez posła Krzysztofa Sitarskiego z Kukiz'15 poprawkę, skreślającą zapisy o poborze opłat i ich maksymalnej wysokości.

Druga wprowadzona w Sejmie merytoryczna zmiana polega na dopisaniu punktów tankowania wodoru - wraz z jego definicją - do planu lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania i stacji gazu ziemnego wzdłuż pozostających w zarządzie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dróg sieci bazowej TEN-T.

Ustawa trafi teraz do Senatu.

KOMENTARZE ( 1 )


Autor: Zygmunt Parczewski 12.01.2018r. 09:09
Po przeczytaniu tego tekstu oraz po dość sporej liczbie wypowiedzi na różnych spotkaniach itp., a także biorąc pod... pełna treść komentarza
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 1 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE