ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREElektromobilność
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Samochody hybrydowe kluczem do promocji elektromobilności w Polsce
11.01.2018r. 14:09

Według raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, włączenie samochodów z klasycznym napędem hybrydowym do planu rozwoju elektromobilności i integracja elektrycznego car sharingu z transportem publicznym są kluczowe dla rozwoju elektromobilności w Polsce.
W ramach raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR (ZDG TOR) przeanalizowano najnowszą wersję ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w kontekście specyfiki polskiego rynku. Wskazano także trzy kluczowe obszary dla rozwoju elektromobilności w Polsce: politykę fiskalną, car sharing elektryczny oraz rozwój infrastruktury do ładowania samochodów napędzanych elektrycznie.

Według ZDG TOR samochody z klasycznym napędem hybrydowym są ogniwem łączącym między autami napędzanymi klasycznymi silnikami spalinowymi a samochodami w pełni zelektryfikowanymi. Według raportu przygotowanego przez ekspertów włączenie samochodów tego rodzaju do planu rozwoju elektromobilności ułatwi przede wszystkim działania na rzecz poprawy jakości powietrza w polskich miastach.

"Strefy czystego transportu to narzędzie, które już dawno ustawodawca powinien dać samorządom" - mówi wiceprezes zarządu ZDG TOR Adrian Furgalski i dodaje, że "należy jednak przyjrzeć się realiom i faktycznej emisji pojazdów nazywanych niskoemisyjnymi. Hybrydy bez modułu plug-in (ładowania za pomocą ładowarek do baterii w samochodach elektrycznych - PAP), które faktycznie zmniejszają emisję szkodliwych substancji, powinny być zaliczane do tej kategorii".

Samochody hybrydowe obecnie zdobywają uznanie u klientów, którzy robią zakupy flotowe, stanowiące około 70 proc. całego rynku motoryzacyjnego w Polsce. Firmy takie, jak Panek, operator systemu car sharingowego w Warszawie, doceniają hybrydy ze względu na cenę, a także koszty eksploatacji i zasięg pojazdów tego typu.

Jak mówi dyrektor ds. rozwoju w firmie Panek, Leszek Leśniak, "doskonale rozumiemy, że elektromobilność to przyszłość, natomiast obecnie dostępna miejska infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych jest zbyt skromna, aby usługę współdzielonej mobilności opierać tylko na samochodach elektrycznych. Dlatego zdecydowaliśmy się oprzeć nasz system o samochody hybrydowe". Leśniak dodaje, że "czekamy na niezbędne zmiany w prawie, a także pojawienie się ładowarek" - jego zdaniem to kroki niezbędne, by firma mogła sukcesywnie przenosić świadczone przez siebie usługi na samochody elektryczne.
W raporcie ZDG TOR silnie zaznacza się teza, że elektryczny car sharing powinien być ściśle zintegrowany z transportem publicznym, np. poprzez uwspólnienie karty miejskiej do korzystania z obu form transportu. Chodzi przede wszystkim o to, aby transport tego rodzaju stał się atrakcyjny dla użytkowników. Raport zwraca również uwagę na krytyczną rolę infrastruktury, bez której popyt na samochody elektryczne pozostanie ograniczony.

Zdaniem wiceprezesa Toyota Central Europe, Witolda Nowickiego, w dalekiej przyszłości rynek motoryzacyjny będzie niemal całkowicie zelektryfikowany. Jak mówi, "samochody elektryczne mają jednak do pokonania przed sobą wiele barier, jak choćby czasu ładowania czy zasięgu oraz ceny. Dzisiejsze technologie nie pozwalają na zbudowanie samochodu elektrycznego, który można szybko ładować i który ma duży zasięg. Samochody elektryczne przyszłości to samochody miejskie, które będziemy ładować nocą, niewielkie, przeznaczone do małych dystansów". Jak dodaje, "zdaniem Toyoty, podstawowy samochód elektryczny przyszłości to auto napędzane ogniwem paliwowym, które zasilane będzie wodorem. Już teraz produkujemy masowo takie samochody, które nie mają przed sobą barier czasu ładowania i zasięgu".

Witold Nowicki wskazuje jednak na znaczącą rolę samochodów hybrydowych, które na rynku motoryzacyjnym będą pełnić rolę pośredników między autami z tradycyjnym napędem a samochodami elektrycznymi. "Samochody hybrydowe według danych połowę dystansu na terenie miasta pokonują na silniku elektrycznym. Toyota produkuje ich wiele - już ponad 11 mln sztuk na całym świecie".

Zdaniem wiceprezesa Nowickiego kluczowe przy promocji elektromobilności jest wsparcie ze strony regulatorów i prawodawców. "Za silnik spalinowy płacimy dziś pełną akcyzę. Przy założeniu, że Ministerstwo Finansów obniżyłoby akcyzę na silniki elektryczne wprost proporcjonalnie do elektryfikacji samochodu, bylibyśmy w stanie zwiększyć sprzedaż tych aut do przynajmniej połowy naszego całego wolumenu". Nowicki dodaje, że z obliczeń, jakie Toyota wykonała wspólnie z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR wynika, że wpływy do budżetu wciąż byłyby dodatnie dzięki zbalansowaniu kwot pozyskiwanych z akcyzy oraz podatku VAT. "Jednocześnie mielibyśmy czystsze powietrze w miastach - bo już dziś samochód hybrydowy praktycznie kosztuje mniej niż taki z silnikiem wysokoprężnym. Polska jest jednak jak do tej pory jedynym krajem w Unii Europejskiej, który nie promuje technologii niskoemisyjnych" - zauważa Witold Nowicki.

KOMENTARZE ( 1 )


Autor: zed 11.01.2018r. 15:53
heeh brakuje jeszcze aby wskazali marke tych hybryd...
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 1 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE