ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREElektromobilność
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


MATERIAŁY PROBLEMOWE

Punkty ładowania pojazdów elektrycznych - najważniejsze oczekiwania Unii Europejskiej
08.03.2017r. 05:21

dr Sergiusz Urban, doradca, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr Sp. k.
W przepisach Unii Europejskiej ustanowione zostały wymagania wobec punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Regulacje unijne dotyczące elektromobilności kierowane są w pierwszej kolejności do państw członkowskich UE, nakazując im opracowanie i wdrożenie odpowiednich polityk wspierających rozwój tej sfery gospodarki, część przepisów ma jednak bezpośredni wpływ także na inne podmioty, np. inwestorów, choćby poprzez określenie konkretnych specyfikacji technicznych dotyczących punktów ładowania.

I. Co to jest punkt ładowania (pojazdu elektrycznego)?

W przepisach Unii Europejskiej ustanowione zostały wymagania wobec punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zanim przejdziemy do ich zwięzłego omówienia, przywołajmy kilka definicji. Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia "punkt ładowania" - jest to

urządzenie, które umożliwia ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego lub wymianę akumulatora pojedynczego pojazdu elektrycznego.

Punkty ładowania mogą być "zwyczajne", albo "o dużej mocy", przy czym:

  • "punkt ładowania o normalnej mocy" oznacza punkt ładowania o mocy mniejszej lub równej 22 kW, który umożliwia dostarczanie energii elektrycznej do pojazdu elektrycznego (z wyłączeniem urządzeń o mocy mniejszej lub równej 3,7 kW, które są zainstalowane w prywatnych gospodarstwach domowych lub których zasadniczym celem nie jest ładowanie pojazdów elektrycznych, i które nie są dostępne publicznie),

zaś

  • "punkt ładowania o dużej mocy" oznacza punkt ładowania o mocy większej niż 22 kW, który umożliwia dostarczanie energii elektrycznej do pojazdu elektrycznego.


II. Wymagania dotyczące punktów ładowania pojazdów elektrycznych

Regulacje unijne dotyczące elektromobilności kierowane są w pierwszej kolejności do państw członkowskich Unii Europejskiej, nakazując im opracowanie i wdrożenie odpowiednich polityk wspierających rozwój tej sfery gospodarki, część przepisów ma jednak bezpośredni wpływ także na inne podmioty, np. inwestorów, choćby poprzez określenie konkretnych specyfikacji technicznych dotyczących punktów ładowania. Warto zapoznać się z wymaganiami w tym zakresie; w syntetycznej formie przedstawiono poniżej najistotniejsze z nich.

1. Zapewnienie minimalnej gęstości sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych

  • Do dnia 31 grudnia 2020 r. powinna powstać w państwach członkowskich UE gęsta sieć punktów ładowania pojazdów elektrycznych, umożliwiająca co najmniej użytkowanie takich pojazdów w aglomeracjach miejskich i innych obszarach gęsto zaludnionych. Szacunkowo winno się zapewnić co najmniej jeden punkt ładowania na 10 samochodów.
  • Dodatkowo, do dnia 31 grudnia 2025 r. zapewnić należy powstanie dodatkowej liczby publicznie dostępnych punktów ładowania na tych obszarach przynajmniej w sieci bazowej TEN-T.
  • Państwa winny zapewnić wsparcie tworzenia publicznie dostępnych punktów ładowania w miejscach kluczowych z punktu widzenia użytkowników, w szczególności przy węzłach transportu publicznego, takich jak portowe terminale pasażerskie, porty lotnicze, dworce kolejowe ale i na parkingach zbiorowych.

2. Spełnienie wymagań odnośnie do charakterystyki technicznej punktów ładowania pojazdów elektrycznych

  • Ustawodawstwo i planowanie strategiczne musi nie tylko uwzględniać, ale i ułatwiać rozwój technologiczny - choć dziś do ładowania pojazdów zasadniczo wykorzystuje się złącza kablowe, to w przyszłości stan ten może ulec zmianie, np. poprzez szersze wykorzystanie ładowania bezprzewodowego czy też wymianę akumulatorów.
  • Punkty ładowania oddane do użytku lub odnawiane po dniu 18 listopada 2017 r. winny być zgodne ze specyfikacjami technicznymi określonymi w załączniku II dyrektywy 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przy czym jako ogólnounijny standard dla gniazd urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych przyjęto złącza typu 2 i typu "Combo 2", (opisane w normach EN62196-2 i EN62196-3). Pamiętać należy jednak, że pojazdom elektrycznym dopuszczonym do ruchu przed jej wejściem w życie także należy zapewnić możliwość ładowania.
  • Przy ładowaniu pojazdów elektrycznych w punktach ładowania należy wykorzystywać inteligentne systemy pomiarowe - aby wzmacniać stabilność systemów elektroenergetycznych poprzez zachęty do ładowania akumulatorów przy niskim ogólnym zapotrzebowaniu na energię, a docelowo także do przesyłania jej z akumulatorów z powrotem do sieci w godzinach o wysokim ogólnym zapotrzebowaniu. Inteligentne liczniki zapewnią także bezpieczne i elastyczne przekazywanie danych.

3. Swoboda dostarczania energii do punktów ładowania pojazdów elektrycznych

  • Prawo wewnętrzne państw członkowskich musi umożliwiać zawieranie umów na dostawę energii elektrycznej do publicznego punktu ładowania z dostawcą innym niż podmiot dostarczający energię elektryczną dla danego gospodarstwa domowego lub obiektu.
  • Państwa członkowskie zapewniają, by operatorzy systemów dystrybucyjnych współpracowali na niedyskryminacyjnych warunkach z każdym zakładającym i prowadzącym publicznie dostępny punkt ładowania.

4. Łatwość korzystania z punktów ładowania pojazdów elektrycznych

  • Wszystkie publicznie dostępne punkty ładowania muszą umożliwiać doraźne ładowanie pojazdów elektrycznych bez zawierania umowy z danym dostawcą energii elektrycznej lub operatorem.
  • Ceny stosowane przez operatorów publicznie dostępnych punktów ładowania muszą być rozsądne, łatwo i wyraźnie porównywalne, przejrzyste i niedyskryminacyjne.


III. Prywatne punkty ładowania pojazdów elektrycznych

Szczególna uwaga ustawodawcy unijnego skupiona jest na powszechnie dostępnych punktach ładowania pojazdów elekrycznych, a więc takich miejscach, które umożliwiają użytkownikom w całej Unii Europejskiej niedyskryminacyjny dostęp. Mogą one oczywiście stanowić własnością prywatną, jeżeli tylko są udostępniane publicznie (np. za pośrednictwem kart rejestracyjnych, abonamentu lub opłat). Co jednak ważne, na szczeblu unijnym dostrzeżono występowanie, obok punktów ładowania publicznie dostępnych, także punktów publicznie niedostępnych. Choć nie sposób nie odnotować, że większość przepisów unijnych odnosi się do tej pierwszej kategorii, bądź też do ich obu łącznie, to warto zauważyć, że państwa członkowskie Unii Europejskiej są odrębnie wezwane do uwzględnienia w swoich politykach wewnętrznych działań wspierających rozwój także tych niedostępnych publicznie punktów ładowania.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2017
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE